Salamunminallahi alaikum...

yo minna!! i havent post anything since my exams coming...its such a stressful week!!! ukh!! but eventhough its exams im having fun with it..haha..u guys wanna know why im posting today? because tomorrow will be the last day for my examination!! yey for us dunqrash!! hohoh...
Btw, lets read this article...


Kekayaan, kemiskinan sekadar permainan dunia menjelang hari akhirat

HATI siapa takkan tertarik melihat kemilau dunia berada di depan mata. Tangan pasti segera mengambil harta benda yang boleh mendatangkan kenikmatan. Perhiasan pula dipakai untuk menunjukkan darjat yang tinggi dan gelaran orang kaya akan jadi sebutan orang ramai. Indahnya dunia bagi si kaya.

Al-Qarni pernah menulis mengenai perbezaan antara si kaya dan miskin dengan menyatakan:

“Orang kaya yang pendiam dipuji manusia sebagai orang yang warak dan tawaduk sedangkan orang miskin yang pendiam dikata bodoh dan lembap. Orang kaya yang banyak bercakap digelar cerdik dan pintar, manakala orang miskin yang banyak cakap dikata sebagai kuat berangan, cakap tak serupa bikin. Orang kaya yang banyak memberi digelar sebagai dermawan, orang miskin yang memberi pula dikata tak sedar diri hendak menunjuk-nunjuk. Orang kaya yang bercakap lembut dan mesra dipuji sebagai berjiwa rakyat. Orang miskin yang mesra pergaulannya disangka suka mengambil kesempatan ke atas orang lain.”

Jelas, kemenangan sentiasa berada di pihak si kaya.

Allah (SWT) sudah menggariskan takdir setiap manusia ketika dia masih dalam perut ibunya. Hakikatnya, kaya dan miskin akan menguji tahap keimanan seseorang. Tidak semestinya yang kaya kurang iman dan yang miskin pula kuat imannya ataupun sebaliknya.

Mungkin dulu saat tidak ada duit banyak kita sering gelisah dan marah dengan takdir Allah (SWT), apabila duit banyak pula, lupa daratan dan tidak tahu bersyukur. Boleh jadi juga, ketika susah dekat dengan Tuhan tetapi apabila hidup senang tidak sempat pula menikmati ibadat sebab terlalu sibuk.

Semua itu adalah pilihan masing-masing. Allah (SWT) berhak menguji iman hamba-Nya dengan kekayaan atau kemiskinan.

Begitulah hakikat kehidupan, manusia digesa untuk berusaha ke arah mempertingkatkan taraf hidupnya. Supaya dunia digenggam dalam tangan dan ditadbir menurut iman dalam hati yang sentiasa meletakkan akhirat bertakhta di sanubari.

0 comments: